Ked sa clovek rozhodne zmenit zamestnanie,
prípadne si potrebuje nájst nové, pretože predchádzajúce z rôznych
dôvodov musel opustit, väcšinou sa dostáva do situácie, ked musí
zvládnut veci, ktoré predtým nepotreboval a nezaujímali ho.
Ved naco by nám aj bolo vediet písat sprievodný
list, žiadost, ci životopis, ked máme svoju prácu a sedíme si
v teplúcku…. Ak však nastane spomínaná situácia treba siahnut do
svojich rezerv a hlavne zistit si, co všetko treba urobit preto,
aby sme si prácu znovu našli. A sme pri koreni veci. Napísat
sprievodný list ci žiadost o prijatie do zamestnania a správne
pritom oslovit potenciálneho zamestnávatela, prípadne napísat si
štruktúrovaný životopis je, pokojne to možno povedat, pre väcšinu
problém.
Co všetko tam mám napísat? Ako to mám napísat?
Má to byt dlhé ci krátke? Na všetky tieto otázky a im podobné
existujú nie nárocné odpovede. Možno ich nájst v rôznych
publikáciách, na internete, prípadne v tlaci. Treba len vediet kde
hladat. Ak podobné otázky trápia aj vás, pripadne by ste chceli niekomu
pomôct pri hladaní, ponúkame niekolko tipov ako na to.
Sprievodný list by mal napísaný tak, aby vás
predal. To znamená, aby dal potenciálnemu zamestnávatelovi o vás
informáciu, ktorá ho zaujme a vy zabodujete. Vyzdvihnút v nom
treba tie skutocnosti a informácie, ktoré ste nenapísali do
životopisu, ktorý je vlastne súcastou sprievodného listu. Nebojte sa do
neho napísat skutocnosti, ktorými môžete užitocne prispiet
k dosiahnutiu firemných cielov a jej dalšieho rozvoja, pokial
ste sa na nimi zamýšlali. Práve preto, že do tohto listu sa píše co by
sme chceli dosiahnut vo firme, hovorí sa mu casto motivacný list. Pri
písaní sa však držte strucnosti, list by mal byt jasný, výstižný
a zdôraznujúci, že vaše schopnosti zodpovedajú pozícii,
o ktorú sa uchádzate. Dôležité tiež je napísat ho prehladne
a bezchybne napísaný a mal by odpovedat na požiadavky
potencionálneho zamestnávatela. Ak si neviete dat rady, požiadajte
o pomoc priatelov, ale v nijakom prípade nepodcente napísanie
sprievodného listu, ak ho potenciálny zamestnávatel žiada. Hoci je to
formálny dokument, je možné ho napísat tak, aby vynikli pozitívne
aspekty vašej osobnosti.
Je lepšie, ak je list adresovaný konkrétnej
osobe, pokial nie je uvedené inak. Ak sa zaujímate o zamestnanie,
ktoré nebolo inzerované, je lepšie ak do firmy vopred zatelefonujete
a zistíte si, na koho by ste mali list adresovat.
Životopis v strucnej, štruktúrovanej
podobe prezentuje vaše profesionálne a osobné úspechy, schopnosti
a kvalifikáciu. Cím lepšie ho vypracujete, tým máte väcšiu šancu,
že si vás zamestnávatel vyberie a pozve vás na prvý pohovor.
Životopis by ste preto mali napísat tak, aby zdôraznil fakty relevantné
pre konkrétnu pozíciu. Netreba písat zbytocné alebo príliš detailné
informácie. Dávajte pozor na dlžku životopisu, aby zamestnávatel
nestratil o vás záujem ešte predtým, než ho docíta do konca, pre
rozvlácnost informácií. Nie je však ani vhodné skracovat životopis na
úkor jeho citatelnosti (zmenšením písmen, zúžením medzier a pod.).
Nezabudnite, že životopis bude pri pohovore
slúžit ako podklad pre rozhovor a zrejme sa vás budú pýtat na
podrobnosti, ktoré ste neuviedli - ale ani nebolo potrebné uviest ich.
Ak sa zaujímate o nejakú prácu nie je
nevyhnutné, aby ste k sprievodnému listu ci životopisu prikladali
hned aj odporúcanie. Urobíte tak, až na žiadost budúceho potenciálneho
zamestnávatela. Niekedy mu dokonca stací informácia zo životopisu,
kontakt na predchádzajúceho zamestnávatela si nájde sám, pripadne vám on
požiada. Doporucenie od predošlého zamestnávatela, nech ním už je
ktokolvek, by malo byt na hlavickovom papieri a obsahovat by malo
strucnú charakteristiku - tj. popis akú prácu ste vykonávali
a hodnotenie vášho výkonu.
Správne napísaná žiadost o zamestnanie
môže byt v konecnom dôsledku faktorom, ktorý rozhodne
o kladnom alebo zamietavom postoji budúceho zamestnávatela
k vaše žiadosti o zamestnanie. Odborné zdroje tvrdia, že viac
ako 70 % uchádzacov o konkrétnu pracovnú pozíciu vyradia
z výberového procesu práve na základe informácií uvedených
v žiadosti a životopise. Velký význam má tento fakt najmä pri
hladaní dlhodobého zamestnania. Preto skôr ako oslovíte so žiadostou
o prácu zahranicného zamestnávatela, mali by ste si o sebe
zostavit akýsi informacný balícek. Ten by mal obsahovat:
- sprievodný list pre zamestnávatela,
- životopis,
- odporúcania.
Tieto dokumenty sú vlastne vašou vizitkou,
a tak by ste si ich mali pripravit velmi dôkladne. Ak je
potenciálnym zamestnávatelom zahranicná firma, mali by ste ich preložit
aj do požadovaného cudzieho jazyku.
Cesta k novému zamestnaniu sa však
nezacína napísaním a poslaním žiadosti o prijatie budúcemu
zamestnávatelovi. Pred týmto úkonom by ste si mali urobit sami
v sebe akúsi malú osobnú inventúru. Rozanalyzovat svoje vlastné
schopnosti, predpoklady, silné i slabé stránky. Takáto inventúra
nie je vec jednoduchá, ved kto už by rád kritizovat sám seba. Je však
velmi prospešná pre to, aby ste dosiahli úspech. Ak len budete zakrývat
svoje nedostatky a nepokúsite sa ich odstránit, nikam sa
nedostanete. Budete žit vo vedomí, že z vašej strany je všetko
vynikajúce, ale pritom okolie a hlavne zamestnávatel vás ocení.
A vy budete chodit z jedného pohovoru na druhý… Preto je
nevyhnutné poznat nielen svoje klady ale aj nedostatky. Ak budete presne
vediet, co môžete zamestnávatelovi ponúknut, budete mat pred ostatnými
kandidátmi množstvo výhod. Takže, skôr ako si spíšete všetky „papiere“ , odpovedzte si najprv na nasledujúce otázky. Napíšte si ich a zamyslite sa nad nimi. Potom bude už len na vás co urobíte:
- Do akej miery sa snažím dosiahnut stanovené ciele?
- Rešpektujem nápady iných ludí?
- Pracujem radšej sám alebo v týme odborníkov?
- Som spolahlivý?
- Dokážem zvládat aj zátažové a stresové situácie?
- Aký je môj recnícky prejav?
- Viem si priznat svoju chybu?
- Aké mám sebavedomie?
- Aké sú moje špecifické vedomosti alebo zrucnosti?
- V com zaostávam?
- Viem sa prispôsobit?
- Viem rešpektovat názory iných?
- Rád sa vzdelávam a rozširujem svoje vedomosti?
|